90/11/1
12:42 ع
تولید و پیدایش بازىهاى رایانهاى دنیا به سال 1341 هجرى شمسى (1962.م) باز مىگردد که استیفن راسل از دانشجویان دانشگاه MITنخستین بازى رایانهاى را با نام جنگ فضایى نوشت که روى رایانهاى به نام PDP1که اندازهاى در حدود یک اتومبیل داشت اجرا مىشد و داستان بازى همان جنگ سفینهها بود که شما باید سفینه طرف مقابل را نابود مىکردید. بعد از آن شرکت آتارى در سال1352 (1973) بازى پونگ را ساخت که یک بازى ساده متشکل از تعدادى مستطیل سیاه و سفید بود که چندان خلاقیتى در آن وجود نداشت.
مهاجمان فضایى، بازى دیگرى که در سال 1376 (1997) در شرکت تایتو نوشته شد، شامل عناصر کلاسیک یک بازى رایانهاى بود. در این بازى کنترل یک شى یا یک شخص در دست بازیکن بود که باید با کمک آن دشمنان را نابود مىکرد.
پس از آن بازىهاى ویدئویى سیر تکاملى خود را طى کردند و در اواسط دهه هشتاد بازىها بیشتر به سمت داستانهاى جنگى پیش رفتند. علت آن علاوه بر مسائل فنى جو متشنج اواخر دهه 80 آمریکا، ناشى از جنگ سرد با شوروى سابق و دیگر برنامههاى ریگان، رئیس جمهور وقت بود. بازىهایى مثل استار فلایت و... ولى در پنج سال اخیر با پیشرفتهایى که در سختافزارها و نرمافزارهاى ساخت و اجراى بازى ایجاد شده، این محصول جایگاه خاص خود را در جهان پیدا کرده است.
طبق آمار، روزانه دو بازى رایانهاى به بازار مىآید و تخمین زده مىشود که چرخش مالى این بازىها فقط در آمریکا، تا پایان این دهه، به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.
بازىهاى رایانهاى برخلاف فیلمهاى سینمایى به مخاطب این امکان را مىدهد که بجاى تماشاچى بودن خود به ایفاى نقش بپردازد، رانندگى کند، با اسلحه شلیک کند و تعقیب و گریز انجام دهد.
آمارها نشان مىدهد که روند تولید بازىهاى رایانهاى به 3- 4 هزار نسخه در سال مىرسد و با شتاب زیاد در جامعه جهانى در حال گسترش است. که تولید این بازىها در دنیا تنها در انحصار چند شرکت آمریکایى و ژاپنى است.
بیش از 30 میلیون نفر در سراسر جهان، بخشى از اوقات فراغت خود را با بازىهاى رایانهاى پر مىکنند که بالغ بر 10% آنها بین 4 تا 7 ساعت از زندگى روزمرهشان را به این کار اختصاص دادهاند؛ این آمار علاوه بر آنکه گستردگى بازىهاى رایانهاى را نشان مىدهد، از وابستگى روانى به این بازىها حکایت دارد.
نتایج تحقیقى نشان مىدهد که 56% جوانان ایرانى علاقه بسیار زیادى به بازىهاى رایانهاى و استفاده از اینترنت در اوقات فراغت دارند؛ به گونهاى که از میان 2/64% جوانانى که در زمان اوقات فراغت خود مشغول بازى مىشوند، 7/38% بازىهاى رایانهاى را انتخاب مىکنند.
از جمله مقاصدى که در جنگ نرم بازىهاى رایانهاى پیگیرى مىشوند، عبارتند از:
1. تشریح خطمشىها، اهداف و مقاصد سیاسى کشور خودى براى مخاطبان و ارائه استدلالهاى پشتیبانى از آن خطمشىها
2. برانگیختن افکار عمومى به طرفدارى یا علیه یک عملیات نظامى
3. پشتیبانى از تحریمهاى اقتصادى و دیگر اشکال غیر قهرآمیز اعمال فشار علیه دشمن.
بیشترین بازىهاى رایانهاى به منظور هدف اول مذکور تولید و به صحنه بینالمللى عرضه شده است. عنصر مشترک تمامى این بازىها این است که کاربر در نقش یک سرباز شجاع و زبده غربى عمدتاً نیروى ویژه دلتا فورس آمریکا یا اس.اى.اس انگلیس و یا حتى نیروهاى حافظ صلح سازمان ملل براى گسترش آزادىهاى فردى و دموکراسى و مبارزه با گروهها و سازمان تروریستى دولتى یا غیردولتى و یا حتى موجودات فضایى و یا تخیلى که بشریت را به سوى نابودى مىکشانند، وارد عمل شده و هدفى جز مبارزه و نابودى تروریستها و نجات بشریت ندارند. ایالات متحده و صهیونیسم بینالملل سعى دارند با این برنامههاى فرهنگى، تجاوزات نظامى خود را در میان ملت آمریکا و حتى سایر ملتها امرى عادى، انساندوستانه و به منظور گسترش صلح و دموکراسى در سطح جهان نشان دهد. سعى مىشود این موضوع القا شود که آمریکا نماد خیر مطلق در جهان است و هر فرد یا گروه یا دولتى که مخالف او و ارزشهایش است محورهاى شرارت و شیطانىاند.
پیش از فروپاشى شوروى سابق، ریگان لقب امپراطور شرور را به اتحاد جماهیر شوروى داد و پس از آن جرج دبلیو بوش از کشورهایى چون ایران و عراق با عنوان کشورهاى پلید (شرور) نام برد.
برخى از بازىهاى رایانهاى نیز به جنگ جهانى دوم و مبارزه با دولت نژادپرست نازى پرداخته و یا پس از آن به مبارزه با کمونیستها مىپردازد. پس از فروپاشى شوروى، آمریکا سعى مىکند کشورها و گروههاى مسلمان را بزرگترین خطر براى صلح جهانى معرفى کند. چراکه به قول نظریهپردازان آنها، آمریکا اکنون بجاى اژدهاى بزرگ با مارهاى سمى پرشمارى روبهروست. یا به قول هنرى کسینجر با اسلام سیاسى به رهبرى جمهورى اسلامى ایران.
همانطور که بیان شد در بازىهاى رایانهاى جدید شما به مبارزه با کشورها و گروههاى اسلامى مىروید. ویژگى مشترک این بازىها استفاده از نمادها و سمبلهاى اسلامى است. نمایش مکانهاى منقش به تصاویر اسلامى، استفاده از رنگ سبز براى نمایش تروریستها، استفاده از مکانهاى مذهبى مسلمانان مانند مسجد که از محلهاى تجمع تروریستها معرفى مىشود و عمدتاً تکتیراندازها بالاى منارههاى مساجد موضع گرفتهاند و به سوى شما تیراندازى مىکنند. استفاده از صداى عربى و فارسى براى بیان زبان تروریستها، استفاده از صداى پس زمینه مانند صداى صلوات و پخش آیات قرآن و.... در بازى رایانهاى 1 delta Force black hawk down team sabreبراىمبارزه با تروریستها به کشورهاى مختلف مىروید.
1. بازى رایانهاى جنگ ژنرالها
در این بازى شما در نقش سربازان آمریکایى، مأموریت مبارزه با تروریستها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظور مبارزه با بعثیان، یا در افغانستان براى مبارزه با گروه القاعده مىروید. در عراق و افغانستان تروریستها با رنگ سبز نمایش داده مىشوند؛ ماشین سبز، کلاه نظامى سبز، پرچمهاى سبز رنگ و حتى کلاهک موشکها با رنگ سبز نمایش داده مىشوند. هرچند که بسیارى از شرکتهاى ساخت بازىهاى رایانهاى در بازىهایشان به صورت موردى بازىهاى اینچنینى دیده مىشود، ولى بنظر مىرسد چند شرکت مانند شرکت کوما، ریالتى گیمز و شرکت کانفلیکت با این هدف که تجاوزات نظامى آمریکا را در اقصى نقاط جهان توجیه کنند تأسیس شدهاند.
2. بازى رایانهاى IGI 2
در یکى از مراحل این بازى شما در لیبى وارد عملیات مىشوید. صداى قرآن و صلوات به گوش مىرسد. نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد)(ص) بر روى دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریستها به صداى رادیو فارسى ایران گوش مىدهند.
3. بازى رایانهاى حمله به ایران
در این بازى رایانهاى که پنجاه و هشتمین مأموریت بازى شرکت کومار وار است، سربازان آمریکایى وظیفه دارند ضمن حمله به تأسیسات هستهاى نطنز، دانشمندان ایرانى را از بین ببرند و یک دانشمند را زندانى کنند.
شرکت سازنده این بازى (کوما) ادعا کرده است: «از آنجا که در زمینه اهداف واقعى ایران از غنىسازى اورانیوم به منظور تبدیل شدن به دومین کشور اسلامى (پس از پاکستان) داراى بمب اتمى تردیدى وجود ندارد و از سوى دیگر حمله نظامى گسترده و اشغال ایران مىتواند با توجه به در تیررس بودن منابع نفتى خاورمیانه از سوى ایران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بیانجامد، یک عملیات نظامى کوچک به منظور نابودى پایگاه هستهاى و فناورى اتمى ایران، بیشتر مىتواند مانع از دستیابى این کشور به بمب اتمى شود.»
کیت هالپر به سایت فارسى بى.بى.سى گفته است: «هنوز خیلى از آمریکایىها از برنامه هستهاى ایران نگرانند. براىهمین ما به بازآفرینى موقعیتها دست مىزنیم تا بحثهاى مرتبط را پوشش دهیم. کاربران زیادى با ارسال طومار اینترنتى به ما گفتند که این بازى را به دلایل سیاسى دوست ندارند، ولى ما یک مؤسسه سیاسى نیستیم. این بازى فرصتى ایجاد مىکند که ما به برنامه اتمى ایران فکر کنیم.»
با این حال توجیه طراحان بازى در تولید این بازى، استناد به جملهاى از جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا است که گفت، در برابر تهدیدات هستهاى جمهورى اسلامى تمام گزینهها قابل بررسى است.
4. بازى رایانهاى نجات گروگانهاى آمریکایى (Iran Hostage Rescue)
در این بازى که بازهم محصول شرکت کوما است، شما در نقش نیروهاى ویژهاى هستید که وظیفهتان نجات گروگانهاى آمریکایى است که در سفارتخانه آمریکا در تهران زندانىاند. این بازى به مناسبت فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد این حادثه (1383 ه.ش) به بازار عرضه شد. شرکت سازنده اعلام کرد که براى ساخت این بازى از اسناد رسمى و نیز فیلم ویدئویى مصاحبه با آنتونیو مندز؛ از مسؤولان سابق سازمان سیا استفاده شده است.
هرچند این شرکت، با تحریف اتفاقى که منجر به شکست مفتضحانه آمریکا در طبس شد، بازى را با پیروزى نیروى ویژه به اتمام مىرساند. البته نکات دیگرى در بازى Iran Hostage Rescueبه چشم مىخورد که توجه به آنها ضرورى بنظر مىرسد.
در قسمت دوم بازى وقتى شما وارد استادیوم مىشوید تا با استفاده از هلى کوپتر از آنجا خارج شوید، اتوبوسى را مىبینید که تصویر امام خمینى و یک بسیجى بر روى آن نقش بسته است و روى آن نوشته شده است: «پرورش جوانان خداجوى بسیجى فتح الفتوح امام است.» و با فونت کم رنگتر زیر آن به نظر مىآید نوشته «مقام معظم رهبرى» که نوشته این متن روى اتوبوس با زمان اتفاق مورد نظر همخوانى ندارد. آیا این موضوع عمدى است یا یکى از اشتباهاتى است که به علت بىدقتى اتفاق افتاده مانند نوشتههاى روى کارتنهاى حاوى توپهاى ورزشى در استادیوم.
5. بازى رایانهاى سام ماجراجو در پرسپولیس
در این بازى در اوایل قرن 22 زمین تحت حمله مزدوران اهریمن جهانى قرار مىگیرد و نوع بشر در معرض نابودى کامل است. شما در نقش سام استون ملقب به سام ماجراجو بىدرنگ براى تغییر گذشته با استفاده از یک دستگاه قدیمى به نام دروازه زمان به گذشته بر مىگردید تا نسل بشر را از خطر نابودى حفظ کنید.
شیاطینى که به اهریمن جهانى کمک مىکنند عبارتند از: کامیکاز بىسر و عقرب بالغ، زامبال و غول لاوا که هر کدام از این شیاطین اسلحهاى دارند که با آن به شما ضربه مىزنند.
عقرب بالغ یکى از ایادى شیطان است. او جنگجویى مذهبى است که از نژاد اولیه بندپایان بهوجود آمده و بهخاطر عقاید مذهبىشان بسیار متخاصماند. یکى دیگر از این شیاطین، کامیکاز بىسر است. او یک سرباز سیرین است که اهریمن جهانى او را زنده کرده و کنترل زندگى آن را در دست دارد. این موجود به شکل یک انسان فاقد سر است (بدون سر بودن او به معناى نداشتن عقل و شعور و منطق است)، بنابراین او را براى عملیاتى مانند عملیات انتحارى به خدمت گرفته است. کامیکاز بىسر دو بمب در دستان خود حمل مىکند و هنگامى که به اندازه کافى به هدف نزدیک شد، آن را فعال مىکند.
هرچقدر به شما نزدیکتر باشد خسارت بیشترى به شما وارد مىکند. هرچند که خود نیز پس از انجام این عمل نابود و متلاشى مىشود. کامیکاز بىسر بصورت غیرمستقیم این عمل را که به عملیات شهادتطلبانه مسلمانان شباهت دارد، عملى شیطانى تلقى کرده که فاقد هرگونه پشتوانه عقلانى است. براى مبارزه با شیاطین شما به محلهایى شبیه معابد و مساجد مىروید؛ اماکنى که پر از طرحها و نقوش اسلامى است.
مثلاً در بسیارى از مراحل که داراى طرحهاى اسلامى است چنانچه روى این تصاویر بزرگنمایى کنیم، نام على بر روى آنها نقش بسته است و در نهایت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا! با اهریمن جهانى روبهرو شده و در نهایت او را شکست مىدهید. حتى پایان بازى، بیشتر با نماد غربى مذهب یعنى کلیسا به پایان مىرسد و این را به ذهن کاربر منتقل مىکند که مسیحیت عامل آرامش، صلح و مودت و اسلام عامل خشونت و... است و به نوعى کودک و نوجوان و جوان مسلمان را نسبت به دین اسلام بدگمان مىنماید و در نهایت در ضمیر ناخودآگاه وى، زمینههاى انحراف و خروج از دین اسلام را فراهم مىکند.
با دقت در مطالب ذکر شده مىتوان فهمید که رسانه نوظهور بازىهاى رایانهاى با توانمندىها و ویژگىهاى خاص خود بعنوان ابزارى نوین براى عملیات روانى و قدرت نرم دشمن تبدیل شدهاند. سربازان رایانهاى بىهیچگونه حساسیت، نظارت و کنترل تا عمق خانههایمان نفوذ مىکنند!؟
با مطالب عنوان شده، دیگر نمىتوان به بازىهاى رایانهاى تنها بعنوان ابزار جذاب براى تفریح و سرگرمى کودکان و نوجوانان نگاه کرد؛ بلکه باید به آنها از دید دشمنان تفکر اسلامى نگریست و در مقابل با تولید جانشینهاى مناسب براى اینگونه بازىها باتوجه به عمق منابع ملى و مذهبى به مبارزه با این تجاوز پرداخت.